wtorek, 19 lutego 2019

Bieganie dla "Januszy". Jak zacząć aby nie zrobić sobie krzywdy?

Bieganie dla "Januszy". Jak zacząć aby nie zrobić sobie krzywdy?


Bieganie to najtańsza i najprostsza forma sportu. To świetny sposób na zadbanie o sylwetkę i zdrowie oraz poprawę kondycji. Jak przy każdej dyscyplinie sportu potrzebne nam jest odpowiednie podejście aby nasza przygoda z tym sportem nie skończyła się kontuzją. 

Ten tekst powstał na bazie własnych doświadczeń. Nie jestem fanem biegania ale traktuje treningi cardio bardzo poważnie, dzięki nim możemy poprawiać wydolność naszego organizmu. Opiszę tu problemu z jakimi ja spotkałem się podczas rozpoczynania swojej przygody z bieganiem, a start tej przygody trwał bardzo długo.

Sprawdź czy Twoja waga jest prawidłowa

Jeżeli ważysz dużo ponad normę, to zdecydowanie odradzam ruszanie w długie trasy. Jeżeli nie trenujesz lub nie chodzisz na siłownie, sprawdź czy masz prawidłowe BMI (Body Max Indeks to wzór matematyczny, który prosto wyliczy indeks naszej masy ciała, w internecie jest wiele kalkulatorów online, wystarczy wpisać jedynie swoją wagę i wzrost). Jeżeli masz nadwagę, warto pomyśleć o diecie, nie musi to być coś katorżniczego. Wszystkie diety redukcyjne mają wspólny mianownik - trzeba podawać mniej kalorii.

Bolą nogi, kolana... boli wszystko 

Początki bywają trudne, to wiadome. Gdy chciałem zacząć biegać miałem ponad 30 kilogramów nadwagi. Ważąc 115 kg przy wzroście 180 cm. Cały ciężar muszą oczywiście utrzymać nogi, ich nadwyrężenie może doprowadzić do kontuzji. Moje początki wyglądały tak, że pytałem znajomych biegaczy, czy to w porządku, że bolą mnie nogi, w odpowiedzi usłyszałem, że na początku zawsze bolą....

Zbadaj się

Guzik prawda. Jeżeli dawno się nie badałeś/badałaś, pójdź do lekarza. Zdrowy człowiek powinien przynajmniej raz na dwa lata badać się u specjalistów. Z organizmem jak z samochodem, im wcześniej wykryjemy usterkę, tym łatwiej i szybciej uda się ją naprawić. W moim przypadku usterek było wiele - kolana, rzepka, rozcięgno podeszwowe. Skończyło się operacją i wizytami u fizjoterapeuty, właściwie to jeszcze się nie skończyło, bo wciąż jestem w trakcie różnych badań. 

Buty, odzież, dodatki

Jak już wspominałem na początku, bieganie jest tanie i nie potrzebujemy jakieś szczególnie specjalistycznego sprzętu. Warto jednak zainwestować w dobre buty. Jeżeli kupujemy je pierwszy raz, polecam wybrać się do profesjonalnego sklepu, gdzie sprzedawca określi jaki mamy rodzaj stopy i dopasuje odpowiednie obuwie. W przypadku odzieży wystarczą nam zwykłe wygodne dresy, t-shirt czy spodenki. W zimę śmiało możemy biegać w sportowej kurtce. 

Cel i motywacja

Nie musisz przebiec maratonu, ba, nie music nawet przebiec 10 kilometrów. Ustal swój indywidualny cel. Biegasz dla poprawy zdrowia, sylwetki, bo to jest modne a może dlatego, ponieważ chcesz poużywać endomondo na swoim telefonie? Każdy cel jest dobry, jeżeli dążysz do jego realizacji. 

Ruszam w trasę

Gdy ruszamy zdobywać swoje pierwsze kilometry, warto zwrócić uwagę, jak odczuwamy bieganie po różnych podłożach, czy odczuwamy ból biegając po twardym podłożu (asfalt, kostka brukowa, beton). Nie musisz odrazu rzucać się na wielkie trasy. Zabrakło siły? Truchtaj, idź marszem, nie traktuj biegania jako kary.

Autorem zdjęcia tytułowego jest Przemysław Kaweński

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz